Tilburgse Luchten

Ruiken aan de kliko van de buren

Iedereen ruikt. Met onze neus ervaren we emoties, associaties en herinneringen. Geuren bepalen wie je vrienden zijn. Van wie je nooit zal houden en met wie je trouwt. Ook Tilburg ruikt... naar zichzelf!

Tilburg Cowboys ontwikkelde voor het project ‘Tilburgse Luchten’ zes verschillende geuren. Witte kliko’s met deze geuren werden in de wijken verspreid en omwonenden en passanten werden uitgenodigd in de kliko’s te ruiken. De zes geuren vertegenwoordigen zes eigenschappen van de stad Tilburg. Gepersonifieerde eigenschappen van de levende stad, kenmerken van de Tilburgse ziel die stadsbewoners dagelijks opsnuiven en waarvan ze onlosmakelijk deel uitmaken.

De geuren in de kliko’s zijn: Tilburgs Trots, Tilburgs Vrees, Tilburgs Geluk, Tilburgs Schaamte, Tilburgs Toekomst en Tilburgs Eenzaamheid.

Tilburg, april 2007


Tilburgse Luchten
Smell your neighbour’s bin

Everybody smells. With our nose we experience emotions, associations and memories. Scents determine who your friends are. Who you will never love and whom you’ll marry. Tilburg also has its own scent... the smell of Tilburg!

Tilburg Cowboys developed six different scents for the project ‘Tilburgse Luchten’. White bins containing the scents of Tilburg were distributed in different neighbourhoods. Residents were invited to smell the bins. The six scents represent the characteristics of the city. The embodied characteristics of a lively city that feature the soul of Tilburg, whiffed by it's inhabitants everyday.

The scents were: Tilburgs Pride, Tilburgs Fear, Tilburgs Joy, Tilburgs Shame, Tilburgs Future and Tilburgs Loneliness.

Concept en organisatie  Sander van Bussel Chris Gribling Hans d'Olivat
Productie  Leon van Egmond
Opdrachtgever  KORT (Kunst in de Openbare Ruimte Tilburg)
Mede mogelijk gemaakt door  IFF (International Flavours and Fragrances)